torsdag 7 november 2013

Recension av Windows 8

Tjo!

Har suttit löjligt mycket vid datorn ikväll och utforskat windows 8 lite ytterligare på "min" nya pc (jobbdator). Efter mycket hård skepsis har jag nu börjat känna mig hemma med systemet och tro det eller ej, men jag använder faktiskt internet Explorer för första gången sedan 90-talet! Efter att ha provat lite olika så insåg jag snabbt att det är Explorer som gäller eftersom det är den enda webbläsaren som kan nyttja windows 8 till dess fulla potential.

Windows 8 är gjord för att fungera som en hybrid mellan en pc och en surfplatta. Det finns ett vanligt desktop som det vi alla är van vid (och älskar), och så finns det en start-meny där man samlar alla appar från windows store.
Min första tanke var att det skulle bli väldigt rörigt och som desktop-älskare så var mina fördomar mot den nya start-menyn hård och negativ.

"I så fall är det ju lika bra att köra en vanlig pc eller mac och sen en surfplatta på det!" (Citerar mig själv)

Nu sitter jag med facit i hand, och efter att ha gett start-menyn en ordentlig chans så måste jag faktiskt säga att jag konverterat och använder nästan bara den och har i stort sett övergett windows klassiska desktop! Dock så tvingas man använda det ibland då det finns vissa program och inställningar som kräver det. Men till 80% så klarar man sig stort sett utan desktop.

Precis som på en smartphone eller surfplatta så hämtar du hem appar som du kör istället för att till exempel ha 8 flikar på din webbläsare. Att byta mellan alla olika program är otroligt smidigt och funkar hur bra som helst och layouten är för det mesta sjukt snygg. Clean och enkel. Nu vill det ju till att jag har pekskärm på min dator också, utan det så kan jag nog säga att det genast skulle bli mycket sämre även om det skulle funka bra det också. Pekskärm rekommenderas dock starkt då det är otroligt smidigt att intrigera med windows 8.

Slutsatsen av det hela så anser jag att konvertera till windows 8 är definitivt att byta upp sig från tidigare windows versioner! Prestandan är grym, finns många bra appar och alla program du behöver, snygg layout, snabb och enkel. Vad mer kan man begära?

Jag tror att det största problemet hos alla skeptiker är att windows 8 är nytt och förvirrande, det är helt enkelt svårt att gå ifrån en koncept som har funkat i så många år. Men jag tror att om man bara ger det en chans och tar tid att lära sig allt så vänjer man sig till sist och på så vis insåg i alla fall jag det briljanta bakom windows 8!

Så har ni varit skeptiskt till windows 8 och inte vågat prova, ge det en chans! Köp en dator med touchskärm och windows 8, det är värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar