tisdag 15 maj 2012

Storm Corrosion

  
Steven Wilson och Mikael Åkerfeldt

Den 7:e maj 2012 släpptes ett album jag längtat efter. Storm Corrosion är ett samarbete mellan Opeth´s Mikael Åkerfeldt och Porcupine Tree´s Steven Wilson som nyligen släppt sin första platta vid namn Storm Corrosion.

Låtlista:
01 – Drag Ropes
02 – Storm Corrosion
03 – Hag
04 – Happy
05 – Lock Howl
06 – Ljudet Innan
Eftersom jag själv anser att jag inte lyssnat igenom albumet tillräckligt för att själv recensera postar jag en recension av Dom Lawson från the guardian:

Widely lauded prog prime movers Steven Wilson and Mikael Åkerfeldt have produced remarkable bodies of work with their respective bands, Porcupine Tree and Opeth, but Storm Corrosion marks their first true musical collaboration. Far from conforming to what fans might expect, it's an unhinged, experimental affair: six sprawling pieces that draw from all manner of strange sources. The grinning spectres of acid folk and macabre psychedelia loom large on opener Drag Ropes, as the pair's voices entwine over a sinister miasma of strings, acoustic guitars and analogue keys. On the title track, an orchestra jabs at synapses with a grotesque dissonance worthy of Ligeti or Scelsi, while a rush of disintegrating noise threatens to derail a delicate vocal refrain. With none of the polyrhythmic riffing or thunderous percussion of their day jobs, such fragile, amorphous pieces as the gently terrifying Hag and the Radiohead-tinged Happy could confound and irritate as many as they enchant, but as an immersive journey into uncharted territory, Storm Corrosion is an unequivocal triumph.


En otroligt effektfull och obehaglig musikvideo om kyrkans grymma historia.
För vissa så kan det vara svårt att förstå hur man kan lyssna på så "obehaglig" musik som denna men för mig så tycker jag det är intressant. Musik handlar om att skapa stämning och känsla, det är något som Storm Corrosion lyckas med. Obehag är också en känsla som kan föra fram ett budskap på ett otroligt starkt sett. Storm Corrosion bjuder inte bara på negativa känslor utan det är också många vackra delar. Denna mix av ljus och mörker är en för mig en väldigt tilltalande blandning. Förstår dock helt och fullt ut om man inte gillar musiken, men jag ger den ett starkt betyg!

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar