tisdag 9 december 2014

Att gå mot strömmen

Att avstå helt från alkohol är ett val som jag har gjort. Ett val som ofta saknar social acceptans och vissa gånger leder till uteslutande, för att gå emot strömmen är ofta extremt stötande och då spelar det ingen roll vilka moraliska, personliga, religiösa eller hälsosamma motiv du har. Men dom trender som sakta men säkert börjar uppstå glädjer mig. Träffar allt fler som väljer att leva nyktert och jag får ofta uppmuntrande kommentarer om mitt val att vara nykter. Skrollade in på denna artikel tidigare, kul att se att det händer grejer!

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/7-nyktra-trender-i-varlden/

Jag skulle kunna skriva en massa åsikter om varför jag valt att leva nyktert som började tidigt med min kristna tro och som med åren har stärkts av så mycket annat, men jag tror att dom flesta är väl medveten om varför man bör avstå från alkohol. Jag tror inte på något vis att jag är "bättre än någon annan" och ser inte ner på någon för deras val, men jag tror vi skulle en positiv förändring i vårt land om fler skulle våga göra valet att leva nyktert.

Att välja nykterhet innebär att gå mot strömmen, att bryta ett socialt mönster och en djupt förankrad kultur. Hoppas att dessa nyktra trender får vara ett exempel på att det livet går att leva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar